top of page
Foto van schrijverInge Marije de Boer

Vijftien dagen Mallorca

Bijgewerkt op: 27 nov. 2022

Dat was 'm dan; de eerste vakantie met maar één camera (is het nog nodig om te zeggen dat dat natuurlijk de Fujifilm X100V is?) met een vaste lens (die dus niet kan in- of uitzoomen) en zonder extra lenzen. Niet dat ik normaal wel meerdere camera's bij me had, maar ik sleepte voorheen wel een grotere tas met me mee waarin ik nog minimaal twee extra lenzen had. Op reis gaan met maar een lens die ook nog eens niet kan in- en uitzoomen, was een paar jaar geleden echt ondenkbaar voor mij. Ik wilde alles kunnen fotograferen, ver weg en dichtbij. Met de tijd heb ik geleerd dat ik wil fotograferen wat in mijn directe omgeving gebeurt, hiervoor heb ik dus geen zoomlens of telelens nodig. Ik kan alles (oké, bijna alles) fotograferen wat ik wil met mijn vaste 23-mm-lens (35mm full frame).

Doordat ik niet bezig ben met brandpuntafstanden en lenzen wisselen, heb ik meer rust en geniet ik meer van de omgeving en momenten. En het scheelt natuurlijk een zware cameratas op mijn rug. Win-win dus. Deze manier van fotograferen moet natuurlijk wel bij je passen. Ik begrijp het ook wanneer mensen wel van groothoek tot telelens meenemen op reis als ze eenmaal op een prachtige plek zijn waar ze niet snel weer zouden komen, maar ik hecht echt waarde aan de herinnering aan hoe het was; dat wat om mij heen gebeurt en te zien is. Letterlijk dichterbij dus. Dat maakt een fotoserie voor mij persoonlijker.

Genoeg over de minimalistische apparatuur.

In augustus zijn Tom en ik vijftien dagen naar Mallorca geweest. We verbleven in een hotel in Santa Ponça, een stad twintig kilometer ten zuiden van de hoofdstad Palma de Mallorca. De hoofdstad was vanaf ons hotel goed met het openbaar vervoer te bereiken, net als een paar andere leuke dorpjes in de buurt. De eerste dagen bestonden dus uit dagen naar het strand of aan het zwembad, afgewisseld met bezoekjes aan andere steden en dorpen.

Hier een foto van het zwembad bij ons hotel. De eerste dag waren we vroeg wakker en heeft Tom als een echte Hollander twee ligbedjes bemachtigd aan het zwembad. Toen we er naartoe liepen, lag er nog niemand aan het zwembad en kon ik dus deze foto maken zonder iemands halfnaakte privacy te schenden. Ik vond dit een mooi beeld vanwege de kleurencombinatie, de sfeer, de lange palmbomen, gekleurde handdoeken en het witte hotel dat mooi afsteekt tegen de blauwe lucht. Dit soort foto's plaats ik in de categorie 'kiekjes voor de lol'. Ik verwacht verder niks van deze foto wanneer ik 'm zou delen online. Toch heeft iemand direct een printje besteld zodra ik deze foto in mijn story had gedeeld. Dat is natuurlijk een groot compliment en motiverend voor mijn printplannen (daarover later meer).

Palma de Mallorca

Op elke straathoek vind je geweldig sfeervolle delicatessenzaakjes. Dit was de mooiste van alle zaken die we hebben gezien, in het centrum van Palma. Ze zijn natuurlijk niet alleen fotogeniek, maar de producten zijn ook heerlijk. Kopen dus. Verder kun je er je ogen uitkijken als het gaat om mooie gebouwen.

Favoriete snack

Van deze groene dingen konden we geen genoeg krijgen. Google vertelt mij dat dit pipientos de padron zijn. En wat keek ik uit naar de Spaanse sangria's, maar voor onze vakantie werden we blij verrast met een positieve zwangerschapstest, dus de sangria's zijn vervangen door alcoholvrije cocktails.

Palma > Sóller > Port de Sóller

Mocht je ooit naar Mallorca willen gaan, dan is het zeer aan te raden om vanaf Palma naar Sóller te gaan met het historische treintje. Vanaf Sóller kun je met een even charmante tram naar Port de Sóller. In beide plaatsen was het genieten. Een stuk rustiger dan in Palma en vol prachtige straatjes en restaurantjes. In Port de Sóller kun je ook lekker aan het strand liggen.

Boottochtje

Om niet alleen maar op het strand te liggen en door steden en dorpen te slenteren (daarvoor was het toch echt wel te warm eigenlijk), hebben we ook een boottochtje gemaakt. Vier uren hebben we gevaren en tussendoor ook even gezwommen. De temperatuur op zee is een stuk aangenamer (tenminste, zolang de boot vaart maakt). Tijdens deze reis had ik, zoals gezegd, dus geen extra lenzen mee. Wel had ik wat anders bij me; de Fujifilm Instax Share SP-3. Dat is een kleine polaroidprinter. Wat heb ik hier een lol aan beleefd. Af en toe heb ik mensen gefotografeerd, gevraagd en ongevraagd, waarna ik een printje aanbood. Ondanks dat ik bang was dat anderen mijn stiekeme foto's niet konden waarderen, reageerde iedereen super enthousiast op het printje. Die enthousiaste reacties waren echt ontzettend leuk.

Santa Ponça

Niet alleen thuis, maar ook op reis vind ik het heel fijn om even alleen een blokje om te gaan en foto's te maken van de directe omgeving. Hier een aantal foto's van de stad waarin wij verbleven.

Auto huren

Nog zo'n gouden aanrader; huur een auto. Wij hebben de laatste drie dagen een auto gehuurd. Het is hartstikke leuk om gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar een eigen auto geeft meer vrijheid en rust. In drie dagen tijd hebben we ontzettend veel kilometers gemaakt en dorpen gezien.

Sant Elm

Hier reden we gewoon even doorheen, wat kiekjes gemaakt en weer door. Verder niet de moeite waard om te bezoeken.

Coll de sa Gramola

Een mooi uitkijkpunt in het westen van het eiland. Zeker een aanrader om even langs te rijden en uit te stappen.

Valldemossa & Alcúdia

Deze dorpjes zijn supermooi en gezellig. Zeker aanraders.

Serra de Tramuntana

Een van de mooiste uitkijkpunten van het eiland dat we gezien hebben. Aanvankelijk wilden we naar het meest noordelijke uitkijkpunt, Cap Formentor, maar omdat de weg ernaartoe te gevaarlijk is, was de weg afgesloten in het hoogseizoen. Op de terugweg kwamen we langs Serra de Tramuntana, dat was zeker een goedmaker.

Verkoeling opgezocht

Ter variatie en afkoeling, hebben we een bezoek gebracht aan Drakengrotten. Dit bezoek was boven verwachting mooi. Niet alleen de groten zelf waren bijzonder, maar we maakten er ook een kort boottochtje over het diepste ondergrondse meer van Europa en als kers op de taart werd er vanaf datzelfde meertje een klassiekemuziekvoorstelling gegeven. Dat was echt magisch. Hiervan mochten we uiteraard geen foto's maken.

Cala Figuera

Ik denk dat ik Cala Figuera het mooiste plekje van Mallorca vond, voor zover we het eiland hebben gezien. Dit is een prachtig oud, klein vissershaventje.

Jardines de Alfabia

Tot slot hebben we op de laatste dag een bezoekje gebracht aan de tuinen van Alfabia. Het was er lekker rustig en de sproeiers gaven fijne verkoeling.

Thuiskomst

Al een tijdje dacht ik na over hoe ik meer plezier kan hebben van mijn foto's. Dan heb ik het natuurlijk niet alleen over de foto's van deze vakantie. Zeker nu we weten dat we vanaf het nieuwe jaar met z'n drieën zullen zijn, is het echt tijd dat ik meer ga doen met mijn persoonlijke foto's. Er zijn zoveel opties en prijsklassen als het gaat om foto's printen. En niet te vergeten; zoveel foto's waar ik uit moet kiezen. Als ik al mijn favoriete foto's wil printen en inlijsten, mag ik diep in de buidel tasten. Dus wat kwam het als geroepen dat de Fotofabriek mij vroeg of ik interesse had in foto's afdrukken. Ik heb acht kleine prints besteld en aan een lijntje gehangen in onze slaapkamer. Dit wordt 'de vakantiefotolijn'. Ik ga van al onze vakanties foto's bestellen in hetzelfde formaat, dat geeft mooi wat eenheid en op die manier creëer ik een muur vol herinneringen afgedrukt in een fijne, betaalbare kwaliteit.

Ik was na het zien van deze prints wel even bang dat ik mijn eigen printertje niet meer zou gebruiken, maar toen bedacht ik me dat de printer een heel ander doel dient. Met de printer kan ik mensen onverwacht en direct verrassen met een printje. Mijn printer gaat dus tijdens elk uitje en elke reis zeker mee. De foto's die ik aan de muur wil, moeten toch wel in een iets betere kwaliteit zijn. Dus daarvoor zou ik dan een aantal afdrukken bestellen via de Fotofabriek. Een volgende stap is natuurlijk het maken van een fotoboek. Zeker gezien we in het nieuwe jaar met z'n drieën zullen zijn... Bedankt voor het lezen van de blog. Heb je ergens een typfoutje gezien of heb je vragen over de reis? Aarzel dan vooral niet om contact op te nemen, dat kan via info@ingemarije.nl of via mijn Instagram.